Eerste drie weken in Australië - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Mirjam - WaarBenJij.nu Eerste drie weken in Australië - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Mirjam - WaarBenJij.nu

Eerste drie weken in Australië

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

08 Oktober 2014 | Australië, Hervey Bay

Brisbane:
Eindelijk is dan toch mijn eerste reisverslag de lucht in. Ik ben ondertussen drie weken in Australië en het werd hoog tijd dat ik eens wat van mijn avonturen deel met de lezers. Mijn eerste stop was Brisbane, een van de grotere steden in Australië. Op het vliegveld heb ik gewacht op Amanda en Matthijs, twee vrienden die ook op reis gaan in Australië. Ons eerste hostel bevond zich in het centrum van Brisbane, waardoor het ideaal was om even een wandeling in de stad te maken. De stad leek erg op Rotterdam: een strakke en zakelijke stijl. In het hostel heb ik een busticket geboekt die mij van Brisbane naar Cairns brengt en waarbij ik bij een hoop plaatsen gewoon in en uit kan stappen. Na twee nachten in dat hostel zijn Amanda en ik naar een ander hostel in Brisbane gegaan, want het eerste hostel was vrij onpersoonlijk. Het tweede hostel, ietswat verder uit het centrum gelegen, was een stuk gezelliger en al snel hadden we een leuke vriendengroep. Hier verbleven we drie nachten, want daarna moesten we door naar de volgende bestemming: Noosa.

Noosa:
De busreis naar Noosa was erg leuk. Je zag de omgeving veranderen. We gingen van het zakelijke stadse naar het paradijselijke surfplaatsje aan de kust. De huizen deden me denken aan een mix tussen het Caribische gebied, wat ik ken uit films, en het koloniale van Afrika, waar ik zelf geweest ben. De huizen waren gebouwd van hout en stonden vaak op palen. Ook had bijna elk huis een veranda. Het plaatsje Noosa was als een paradijs. Overal was het groen, stonden er palmbomen en liepen surfers rond op blote voeten. Aan de andere kant in Noosa een plek van rijkdom, met luxe resorts en multimiljonairs in hun gigantische huizen aan het water. Het strand was als uit een vakantiebrochure. Ook is er een groot national park waarin je langs de kust kunt lopen en inlands weer terug kunt gaan. Als je geluk hebt zie je walvissen, schilpadden, wilde dolfijnen en koala’s. Ik heb op een dag wilde dolfijnen gezien, wat erg leuk was om te zien.

In Noosa hebben we drie activiteiten gedaan: De Australia Zoo, de Everglades en de Sunset Cruise. De Australia Zoo is de dierentuin van Steve Irwin en het park is vooral bekend om al zijn reptielen en de krokodillenshow. De Everglades was een prachtige kanotocht door de everklades van Noosa. Interessant om te weten is dat er slechts twee everglades’ zijn in de wereld: Die in Florida en die in Noosa. De Sunset Cruise hebben we gedaan met de vriendengroep die we hadden in Noosa. Aangezien ik daar 10 nachten gebleven ben, hadden we een vrij hechte vriendengroep. Op één van de laatste dagen in Noosa hebben we met een paar de Sunset Cruise gedaan.

Rainbow Beach en Fraser Island:
Na 10 dagen in Noosa was het tijd om weer verder te gaan met mijn tocht langs de oostkust. Amanda was een dag eerder vertrokken dus ik reisde even alleen. Mijn volgende bestemming was Rainbow Beach, waar ik de tocht naar Fraser Island ging doen. Rainbow Beach is een klein dorpje aan de oostkust en de laatste plek waar gesurfd kan worden, aangezien verder in het noorden het Great Barrier Reef begint. De meeste backpackers die in Rainbow Beach overnachten zijn daar omdat ze Fraser Island doen. Eenmaal in het hostel had ik al snel een groepje mensen ontmoet bij wie ik wel in de auto wilde zitten op het eiland. Na een briefing over hoe je moet rijden in een 4WD en wat je moet doen als je dingo’s (wilde honden) tegen komt waren we klaar om te vertrekken. Op vrijdagochtend waren de auto’s ingepakt en zaten we met 8 man per auto klaar om te vertrekken.

Fraser Island is een heel bijzonder eiland. Het is de enige plek ter wereld waar tropisch regenwoud op zand groeit en het hele eiland bestaat ook uit zand. Het is het grootste zandeiland ter wereld en eigenlijk één groot strand. Het eiland is ongeveer 120 kilometer lang en ongeveer 25 kilometer breed. Het heeft meer dan 100 meren en 5 woestijnen, wat deze plek heel bijzonder maakt. De grond is van de aboriginals en zij laten ons kamperen op hun grond. In ruil daarvoor vragen ze of wij ons houden aan een paar belangrijke en vooral merkwaardige regels. Zo mogen we niet fluiten in het kamp en mogen we niet in het vuur spugen. Als we ons verder als beesten willen gedragen is dat prima.

De eerste dag zijn we naar een groot meer gereden waar we hebben gezwommen. ’s Avonds in het kamp hebben we met z’n allen gekookt en rond het kampvuur gezeten. Daarna was het tijd om te slapen, heel comfortabel in een tent op een matje van 2 centimeter dik. De volgende dag heb ik zelf in de 4WD gereden op het strand, wat erg leuk was. Deze dag zijn we naar Champagne Pool gegaan, waar ik walvissen in de zee heb gezien. Daarna zijn we naar Indian Head gegaan, een hoge klif op het eiland waar je een prachtig uitzicht hebt op het eiland. Voor de geschiedenis is Indian Head in interesaante plek. Voordat de blanken naar Fraser Island gingen, werd het bewoond door zo’n 3000-4000 aboriginals, die het eiland ‘paradijs’ noemden. Toen de blanken kwamen en het idee hadden dat de aboriginals vijandig waren en alleen maar mensen aanvielen, wilden ze de stammen op het eiland uitroeien. Een groep militairen vielen een stam binnen en schoten alle mannen dood. Vervolgens hebben ze de vrouwen en kinderen de klif op gedreven en ze de volgende keuze gegeven: Of ze werden doodgeschoten, of ze moesten van de klif afspringen. Zo is een hele stam in één keer uitgeroeid. Dit is een verhaal verteld door de lokale bevolking, onbekend bij de meeste mensen en verzwegen door Australië. En dit is waarom Indian Head heilig is voor de aboriginal mensen. De derde en laatste dag zijn we naar een stroming gegaan, waar we hebben gezwommen. Ook zijn we naar een meer gegaan diep in het regenwoud. Het merkwaardige was, dat je na een wandeling van 45 minuten ineens in een woestijn stond. Het was net een droom, zo onwerkelijk was het. Eerst loop je in tropisch regenwoud en van het ene op het andere moment sta je in een woestijn. Een stukje lopen door de woestijn en je kunt via een grote zandduin naar beneden naar een meer, die weer grenst aan het tropische regenwoud. Na deze activiteiten zijn we weer naar Rainbow Beach gegaan.

Hervey Bay:
Ik ben nog één nacht in Rainbow Beach gegaan en toen ben ik verder gegaan naar Hervey Bay, waar ik Amanda weer ben tegen gekomen. Hier is het heel rustig en dit is een goeie plek om dus even tot rust te komen. Mijn volgende stap is Bundaberg, waar ik ga proberen 2-3 weken te werken.

• 08 Oktober 2014 - 09:00

Grietje:

Wat een mooi verhaal Mirjam.
    Drie weken alweer.
    Wat gaat dat snel.
    En dan al zoveel gezien.
    Ben nu al benieuwd naar je volgende verhalen.
    De foto's zijn ook super mooi.

• 08 Oktober 2014 - 20:00

Papa:

Mirjam,

Wat een ontzettend leuk verslag. Ik denk dat de belevenissen bij lange na niet in woorden zijn weer te geven. Geniet en sla alles lekker in je koppie op. Dit nemen ze je nooit weer af.

Knuffel.

• 08 Oktober 2014 - 20:40

Iris:

Mooi verhaal hoor, je vertelt het zo aanstekelijk enthousiast! En de Mirjamfeitjes en humor ontbreken gelukkig ook niet;) We skypen snel!! Dikke kus

• 15 Oktober 2014 - 15:26

Rosa:

Heel vet mir! Goed om te horen dat je het naar je zin hebt, niet anders verwacht ook!
    Ben benieuwd naar je volgende verslag!